Jak na kliky? Několik pravidel, které by měla znát každá žena.

shutterstock_126577925

Ach, ty kliky. Někdo je miluje, někdo je nenávidí. Každopádně je to bezesporu komplexní cvičení, které nikdy nevyjde z módy, je účinné, efektivní, a ať už klasické nebo s různými obměnami, kliky využívá každý sport - od amatérského až po profesionální. Kliky jsou obzvláště účinné pro posílení prsních svalů, tricepsů, ramen, zad a celého core (střed těla).

Už vás nebaví sledovat ostatní, jak se pyšní kliky na zvednutých nohou zatímco vy jste stále ve verzi s ohnutými koleny, přilepenými k zemi? Nechcete zůstat stále u těch dámských a chcete se posunout dál? Dobrou zprávou je, že není nic, co by nasvědčovalo tomu, že klasický klik je pro ženy těžší a nemůže ho zvládnout. Uvidíte, že s trochou poctivé vůle, trpělivosti a pravidelným tréninkem to půjde. Takže pokud vás to neodradilo a chcete si vyzkoušet, že to dokážete, pojďme si ukázat několik pravidel, jak rozvíjet sílu v oblasti ramenního pletence, hrudníku, zad a břicha potřebnou pro dosažení správně provedených „chlapských“ kliků. Sečteno a podtrženo - pokud trénujete správně, není důvod, proč i vy nemůžete oslnit své okolí krásnými kliky. A navíc, kdo by nechtěl mít pěkně vyrýsované svaly a bez ostychu odhalit své paže a záda v zajímavém sportovním tílku.    

 

Začněte od „spoda“

Začít klik takzvaně „od země“ je skvělý způsob, jak zjistit, že pohyb děláte správně a vytrvalost budujete právě přes váš core. Tento způsob vám také pomůže se rozhodnout, jestli je zapotřebí nějaká modifikace – zjednodušená verze. Lehněte si na zem, zvedněte se na rukou a nohou, zafixujte pevně nohy, zpevněte břicho a pak stiskněte. Jestliže v této poloze neudržíte záda v rovině, začněte s lehčími dámskými kliky nebo zůstaňte pouze v této poloze (cvik prkno) po několik desítek vteřin, abyste zvýšili svoji sílu, která vám následně pomůže provést klik správně.

 

Pokud jste začátečník, použijte zjednodušenou verzi

Když se díváte na instruktora nebo trenéra, klik vypadá tak jednoduše. Ale než se dostanete na další úroveň, znamená to hodně práce. Protože, jak praví známé přísloví „bez práce nejsou koláče“. Jestliže s kliky začínáte, místo toho, abyste riskovali zranění, měli byste se pustit do upravené verze na kolenou nebo s rukama na zdi, či použít bedýnku, stupínek, schod, až se postupným úsilím propracujete k běžnému kliku. Postupné a cílené cvičení vás dostane tam, kam potřebujete.

 

Položte ruce o něco více než na šířku ramen

Úzké a široké kliky mohou zasáhnout různé svaly, nicméně poloha rukou může pomoci na začátku, kdy ještě nejste ve formě. Klik s dlaněmi dále od sebe je jednodušší, čím blíže položíte dlaně k sobě, tím je provedení náročnější. Ve standardním kliku držte palce v jedné linii s podpažím tak, že lokty tvoří pravý úhel s předloktím.

 

Nevystrkujte hýždě do vzduchu

Když nebudete mít záda v rovině, minimalizujete tím aktivitu ve vašem středu těla. Jelikož klik je vlastně cvik známý pod názvem prkno, jen s tím rozdílem, že v kliku se pohybujete, cílem je, aby se do cvičení zapojily vaše břišní svaly. Hýždě vystrčené nahoře přenesou zbytečné napětí do paží, plus zatěžujete více jiné svalové skupiny a břišní svaly tak neodvedou práci, kterou mají.  

 

Zabraňte, aby se vaše boky bortily k zemi

Při kliku by vaše tělo mělo vypadat jako deska. Nemělo by být ve tvaru například banánu, pokud si nechcete ničit dolní část zad. Naštěstí existuje snadná oprava: zapojte svůj střed těla tak, že stáhnete vaše břišní svaly a vtáhnete pupík směrem k páteři.

 

Hlava v jedné rovině

Kliky provádějte tak, aby vaše páteř byla v neutrální poloze a hlava tím pádem v prodloužení těla, v souladu se zbytkem vašeho těla. Hlavu nezaklánějte ani nesklánějte dolů. Chcete-li zjistit, zda je vaše pozice správná, držte hlavu v jedné rovině s tělem, očima si najděte pevné místo na podlaze a držte oči zaměřené stále na tuto oblast až do úplného dokončení celé sady.

 

Zaměřte se na kvalitu, nikoliv na kvantitu

Raději udělejte pět perfektních kliků, na kterých můžete postupně stavět, než 20 špatných. Je to stejné jako když se staví dům, kvalitním základům se nic nevyrovná. Jakmile si hned od začátku zafixujete špatné pohybové vzory, může to vést ke svalové nerovnováze a v neposlední řadě také zranění. A navíc, zažité vzory se velmi špatně odnaučují.   

 

Různé variace kliků zkuste až poté, co…

Můžete provést tři sady standardních kliků po 12 až 15 opakováních jako základ pro další rozvoj. Perfektní na klicích je to, že je vždy způsob, jak si je můžete ztížit a posunout se dále. Ale nejdříve vždy zvládněte klasické kliky a těžší varianty zvolte až ve chvíli, kdy jste na ně fyzicky připraveni, protože v opačném případě byste si mohli spíše ublížit.

 

Jak má správný klik vypadat? Podívejte se na toto video.

 

Chcete se posunout dále? Inspirujte se a vyzkoušejte 30-denní výzvu. Pokud se chcete dozvědět více, klikněte prosím zde 

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.