Zázrak jménem avokádo

Proč by se avokádo mělo stát běžnou součástí našeho zdravého jídelníčku a vyvážené stravy. 

avokádo

Ač avokádo vypadá na první pohled jako zelenina, rozhodně se nenechte zmást, protože tento zelený plod připomínající hrušku se řadí mezi ovoce. Právě pro jeho tvar je přezdívané jako máslová hruška a dnes ho naštěstí koupíme ve většině našich obchodů.

Avokádo není sladké, ani kyselé nebo nahořklé, má téměř neutrální chuť, která připomíná spíše ořechy, a má proto univerzální využití. Pro svoji sametovou, krémovou konzistenci se velmi lehce zpracovává a skvěle se dá použít do všech druhů salátů a různých jídel. Z avokáda uděláte vynikající pomazánky či dipy, jeho dužinu můžete namazat na pečivo nebo z něj vykouzlit neobvyklou polévku. Avokádo je zdravou náhražkou másla, dresinku nebo majonézy.

Avokádo pochází ze Střední Ameriky, bylo planou rostlinou, kterou původní obyvatelé za několik desetiletí vyšlechtili do menší podoby, tak jak ho známe dnes. Křesťanští kolonizátoři přivezli avokádo i do Evropy, kde se jeho pěstování postupně rozšířilo, hlavně v jižních státech, a díky tomu si ho může vychutnat téměř každý.

Pro každého, kdo dbá o zdravý životní styl a vyváženou stravu by se avokádo mělo stát běžnou součástí jídelníčku. I přestože patří mezi jednu z nejkaloričtějších potravin, má vysokou nutriční a energetickou hodnotu (na 100 g je to až 920 kJ a přibližně 15g tuku), je velmi vhodné při hubnutí a pro zařazení do dietní stravy, jen je důležité pohlídat si snědené množství.

Zdá se Vám podezřelé, že tento plod nejbohatší na tuky a energetická potravina zároveň se doporučuje k hubnutí? Důležitou roli totiž hrají vysoce kvalitní tuky - kyselina olejová, palmovitá a linolová. Ty jsou rostlinného původu, jedná se o zdraví prospěšné mononenasycené mastné kyseliny jež tělo využije k mnoha důležitým procesům a nestačí se proto uložit tak jako tuky nasycené. Zároveň Vás velmi dobře zasytí a nebudete mít po chvíli pocit hladu. Nezanedbatelný je vysoký podíl vlákniny (5%), díky níž se avokádo déle vstřebává a jak již bylo zmíněno, nedochází k nechtěnému ukládání do tuku. Pokud potřebujete zhubnout, je důležité dodržovat principy vyvážené stravy, k tomu napomáhá snížení příjmu živočišných tuků a jejich nahrazení kvalitními rostlinnými tuky. A to avokádo velmi dobře splňuje.

Avokádo je přímo nabité minerálními látkami jakými jsou draslík, hořčík, fosfor, železo, měď a mnoho dalších. Má v sobě také hodně lecitinu, který snižuje hodnotu špatného cholesterolu v těle. Nemůžeme vynechat ani zmínku o obsahu vitamínů A, B1, B2, B3, B5, B6,C, E, K, H. Co je však zajímavé je fakt, že čerstvé avokádo je společně s několika dalšími potravinami druhem ovoce nejbohatším na obsah železa a vitamínů E či B6.

Avokádo je také zdrojem bílkovin, je bohaté na proteiny a obsahuje všechny esenciální aminokyseliny. Proto je vyhledávanou pochoutkou a důležitou složkou potravy každého sportovce. K tomu přidejme obsah draslíku a hořčíku pro předcházení svalových křečí a regeneraci svalů po náročném tréninku. Nezanedbatelné je i pro vegetariány nebo všechny, kteří z nějakých důvodů nemohou jíst živočišné tuky. Ani diabetici se nemusí avokádu vyhýbat, protože studie prokázaly, že pomáhá v krvi udržovat správnou hladinu glykémie.  

Avokádo a zdravá vyvážená strava si skvěle rozumí. Jeho zařazením do jídelníčku podpoříte svoje zdraví a uděláte pro své tělo něco navíc, a to bez větší námahy. Stačí ho jen při nákupu, vložit do košíku třeba místo tučnějšího sýru, a vylepšit s ním některý z Vašich oblíbených receptů. Vaše jídlo tak bude méně kalorické a docílíte snížení obsahu nasyceného tuku.

Vyjmenujme si jen pár dalších pozitivních účinků, které má avokádo díky svým vyživovacím kvalitám na náš zdravotní stav:

  • Snižuje hladinu cholesterolu v krvi
  • Jako antioxidant chrání před rakovinou a stárnutím buněk – má kladný vliv na stav naší pleti a vlasů (využívá se také jako pleťová maska)
  • Snižuje hladinu tuků v krvi
  • Posiluje srdce a snižuje krevní tlak, proto je vhodné pro osoby s kardiovaskulárními problémy

 

Jak vybrat správné avokádo a jak ho skladovat

Avokádo vybírejte vždy pečlivě. Pro okamžitou spotřebu je důležitá správná zralost avokáda. Tu zjistíme podle jeho konzistence, avokádo je na omak měkké a při jemném pomačkání prstem v něm nezůstane výrazný důlek. Ten totiž svědčí o tom, že je avokádo příliš měkké a tedy přezrálé. Nesmí být kašovité a prohlédněte, že na sobě nemá tmavé skvrny, případně známky plísně. Pokud při nákupu narazíte na to, že je avokádo tvrdé, znamená to, že ještě není zralé. Lze ho uskladnit a počkat až dozraje například tak, že ho zabalíte do papíru a necháte v pokojové teplotě cca 2-3 dny.

Zralé avokádo můžeme uložit do lednice nebo na chladnější místo, průběžně kontrolujeme jeho stav. Avokádo zpracujte nebo zkonzumujte co nejdříve, připravená jídla skladujte ve spodní části lednice nejdéle po dobu 2-3 dnů.

 

Jak avokádo zpracovat a nejlépe si ho vychutnat

Pokud jste s avokádem prozatím nepracovali, budete možná přemýšlet o tom, jak ho nejlépe naporcovat. Záleží na tom, pro jaký pokrm plánujete avokádo použít a zpracovat. Avokádo překrojte napůl, jen počítejte s tím, že narazíte na poměrně velkou pecku. Tu stačí prsty vyjmout a pak už jen lžící vydlabat zelenou dužinu. Zralé avokádo Vám půjde velmi lehce rozmačkat vidličkou například pro  výrobu chutné pomazánky. Chcete si avokádo přidat do salátu? Dužinu pokrájejte na menší kousky nebo na tenké plátky. Aby Vám dužina nezhnědla, ihned po vyjmutí ze slupky ji pokapejte citrónovou šťávou. Při přípravě jídel se nebojte experimentovat a kombinovat.  

 

MOVE-IT TIP

Vyzkoušejte netradiční smoothie s avokádem, které je přímo nabité živinami, vitamíny, zasytí a skvěle se hodí pro jarní očistu organismu.

avokádo_smoothie 

Avokádo-banánové smoothie

½ avokáda

1 banán

1 jablko

1-2 hrnky čerstvého baby špenátu (nebo listového)

Šťáva z jednoho grapefruitu

½ - 1 hrnek vody

Všechny ingredience rozmixujte najemno.  

 

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.